tisdag 21 februari 2012

Gratinerad köttfärspasta

Det kanske låter jättekonstigt och inte alls gott med gratinerad köttfärspasta...
Men när jag var inne på Arlas hemsida och kollade recept i brist på inspiration till gårkvällens middag hittade jag detta recept.
Jag såg att det var lätt att laga och att kommentarerna till receptet var positiva så jag testade det och resultatet blev riktigt bra : )

Ingredienser (4 portioner)
250g (ca 5½ dl) penne
400g köttfärs
smör/margarin
1 purjolök (eller en halv purjolök och lite gul lök)
1 tsk salt
2½ dl tomatsås, t.ex. pastasås som Dolmio
2 dl Kelda Pastasås - Mild ost

Gratinerad köttfärspasta

Gör så här:
-Sätt ugnen på 250 grader.
-Koka pastan.
-Stek köttfärsen i smör i en stekpanna och rör så att den smular sig.
-Strimla purjolöken och låt den fräsa med.
-Krydda med salt och rör i tomatsåsen.
-Varva pasta och köttfärssås i en smord ugnssäker form.
-Ringla över ostsåsen.
-Gratinera i övre delen av ugnen 5-10 min.
-Servera med sallad och eventuellt ketchup eller sweet chili-sås

Jag ska definitivt kolla in Arlas receptsida fler gånger då det är lite idétorka på matfronten!

De senaste dagarna har varit fyllda av både roliga, mindre roliga och härliga händelser så nu är det lite kola i huvudet. Det blir lätt så när det är mycket på en och samma gång. Men förhoppningsvis blir det bättre framöver : )

Ha en superbra fortsättning på veckan och kika in på Arlas hemsida om ni har brist på inspiration för de kommande dagarnas luncher och middagar!

Kram kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar