torsdag 15 mars 2012

En enkel bön...

... Kan vara allt som behövs för att ändra på en situation...
Så var det för mig idag, jag vaknade med fel låt på huvudet, lite för sent, var fortfarande trött, hade mycket att tänka på, stressade iväg till jobbet med mamma, hade en stökig klass första lektionen osv.
Dagen snurrade på och det som hände runt omkring mig kröp under skinnet på mig och jag kände hur negativ jag blev, i alla fall inom mig. Allt blev tråkigt, tröttsamt och jobbigt... Men så bestämde jag mig för att det var nog med "negativitet" (Ja jag hittade nog på det ordet just nu) Och jag bad en kort och enkel bön: "Gud hjälp mig att se det positiva i dem och det jag möter idag och ändra min attityd. Amen."
Det blev inte bättre direkt, men gradvis kände jag mig bättre och bättre och nu när det är dags att gå och lägga sig är jag faktiskt ganska glad, mår bra och är tacksam för dagen. Det hade jag verkligen inte varit om dagen hade fortsatt som den såg ut att göra i morse.

Jag insåg någonstans på eftermiddagen/kvällen att många av de omständigheter och resultat av saker jag möter bestäms av min attityd till dem, är jag glad, positiv eller nyfiken blir en hel del saker mycket lättare gentemot om jag har en negativ attityd, är trött eller nedstämd.

Även om jag vetat det innan blev det väldigt uppenbart för mig att vi själva faktiskt har stor makt och kan förändra mycket i våra liv genom att bestämma vilken attityd vi ska ha. Idag behövde jag Guds hjälp att komma på bättre tankar än dem som domminerade i morse och det gäller faktiskt alla dagar! Jag behöver Gud varje dag : )

Nu är det alldeles strax dags att sova, alarmet är inställt på 06:30 imorgon och jag hoppas att jag kommer upp då... Det blir en intensiv dag med jobb, packning, tåg och ungdomssamling i Helsingborg och det kommer bli kul!

Men som sagt så kallar sängen på mig nu och jag tänker på ett mycket bra löfte som är jättebra att påminna sig om ifall man har svårt att somna, det står så här:
"När du lägger dig skall inget förskräcka dig, och när du lagt dig skall du sova gott."
(Ordspråksboken, kapitel 3, vers 24)

Förresten på tal om ingenting innan jag stänger av här så kan jag ju faktiskt dela med mig av lite vårtecken som jag hittade i trädgården i eftermiddags:

Jag hittade bland annat en fin liten krokus...


...Och lite snödroppar

God natt och sov gott!

Kram kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar