torsdag 11 oktober 2012

Oavsett alla omständigheter

Jag har verkligen varit med om något häftigt den här veckan, igår för att vara exakt!

Jag och hälften av min klass har fältstudier den här veckan, vilket innebär att vi är ute på en avdelning på ett sjukhus (Lund, Helsingborg eller Landskrona) för att få se lite hur det är att vara sjuksköterska och för att få lite praktik till det vi läser just nu.

Och jag har hamnat på infektionsavdelningen i Lund, en avdelning där det händer grejer hela tiden kan jag tala om!

Så när jag var där igår tänkte jag att jag skulle göra en av mina uppgifter som handlade om att jag skulle prata med en patient angående dennes hälsa och varför han/hon låg inne osv.
Jag bestämde mig för att gå in och prata med en härlig farbror som var ganska ensam om dagarna då han inte behövde så mycket hjälp.
Han överraskade mig verkligen med glädjen och hoppet han utstrålade!
Om man ser till hans situation kan man tycka väldigt synd om honom då han fysiskt sett är sjuk och lider av mycket, men för honom var det inte något större problem för han har hittat meningen och glädjen i sitt liv.
Han inspirerade och uppmuntrade mig verkligen och det slutade med att vi pratade om allt annat än hans sjukdomstillstånd för det fanns så mycket annat som var viktigare för honom. Och han sjöng så fina och uppmuntrande psalmer för mig.

Det är fantastiskt hur personer som har det riktigt eländigt kan vara så glada, trots sina omständigheter! Det får mig att bli inspirerad till att vara glad och se till det som är bra istället för att se mina problem och tråkiga omständigheter.
Kan en sådan person vara glad och hoppfull så kan jag!

Tack farbror för inspirationen och tack Gud för att vi hamnade på samma avdelning den här veckan!




God natt och sov gott!

Kram kram


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar